colofon

Koppop is een particulier initiatief zonder enig winstoogmerk. Iedereen is vrij om gegevens van deze site te gebruiken, liefst met bronvermelding. Er wordt voornamelijk gebruik gemaakt van officiele bandfoto's of prive-foto's die zijn verkregen van bandleden. Mocht een foto geplaatst zijn waarvoor geen rechten zijn verleend, dan graag contact opnemen met de redactie.

Koppop is een overzicht van bands die vanaf de jaren '50 van de vorige eeuw tot heden de West-Friese podia bevolkten. Aanvullingen en opmerkingen zijn van harte welkom.

Koppop behandelt uitsluitend bands uit de Kop van Noord-Holland, globaal het gebied tussen Alkmaar, Hoorn, Enkhuizen, Den Oever, Den Helder, Texel, Schagen, Bergen en Egmond.
Akersloot, Limmen, Heiloo kan nog net , maar zuidelijker gaan we niet. Castricum is al te veel Kennemerland.

De redactie bestaat uit George Evers ( Midwoud),  Roeland Bajema  ( Schellinkhout ) en Peter Smit ( Alkmaar).
George Evers en Roeland Bajema vormden samen de tandem voor het boek '25 jaar Nederpop' dat in 1982 bij uitgeverij Het Spectrum verscheen en inmiddels tot waar collector's item is uitgegroeid. In  2006 gaf popminnend Nederland dit boek een plaats in de Top 50 van de beste Nederlandse popboeken.  
Roeland heeft zijn muziekinstallatie al jaren geleden van de hand gedaan om meer ruimte te creëren voor zijn Nederpoparchief. Peter is al jarenlang de nestor van de West-Friese popmuziek. Hij werkte als journalist bij het Noordhollands Dagblad en was daar in de jaren zestig en zeventig verantwoordelijk voor de pagina 'In' waar wekelijks het popnieuws was te vinden. Recentelijk verscheen van zijn hand een biografie over BZN-zangeres Annie Schilder.

Een speciale vermelding voor Julius Kouwen ( Warmenhuizen )  Rob Hooijmans ( Bovenkarspel) Wim v.d. Essenberg (Heiloo) en Klaas Westra ( Warmenhuizen), die de redactie regelmatig van geluidsdragers en fotomateriaal van West-Friese bandjes voorzien.
Verder gaat onze dank uit naar Jan Zwaag ( Alkmaar), Peter Gons ( Blokker), Jan Baart ( Hoorn) en talloze muzikanten voor aanvullende informatie en beeldmateriaal.

                                                   INTRODUCTIE

Petticoats, keurige pakken en kortgeknipte koppies. Cliff Richard, Chubby Checker, The Shadows, Trini Lopez. Twisten en rock ‘n roll. Dat waren de ingrediënten van het begin van de jaren zestig waarmee de jeugd de eerste generatiekloof met veel energie probeerde te verbreden. Daarna kwam de beatmuziek en natuurlijk de flower power. Maar het was vooral de tijd van de bandjes. Geen enkele uitgaansgelegenheid bestond zonder live-muziek. In heel Nederland en dus ook in de kop van Noord-Holland schoten in die jaren de bandjes de grond uit, als een ware muziekexplosie. Waren het eerst de rock ’n roll groepen die de toon aangaven, met de komst van de Beatles en de Rolling Stones werd alles volledig op zijn kop gezet.
Hoewel het in deze regio wemelt van de beatgroepen is er niet één bij die een grote hit kan scoren. De verkoop van platen beperkt zich tot de regio en lange buitenlandse tournees zijn ook niet populair bij de meeste muzikanten die liever gewoon in de buurt blijven spelen. Bovendien is het een gouden tijdperk voor de z.g. voor-café, amusements- en kermisbandjes die vaak een betere boterham verdienen dan menige topgroep uit die periode.
In de jaren zeventig en tachtig komt er wat beweging in de plaatverkoop als Gerard Joling  en Saskia & Serge de hitparade binnenrollen.  Ook zijn twee Dolly Dots van Westfriese afkomst, rechtstreeks weggeplukt uit the Howling Hurricanes en the Vips.
Het is met recht de gouden tijd van de popgroepen, de kermis blijkt ongekend populair,  elke week staan er in het Noordhollands Dagblad anderhalve pagina advertenties van optredens in de regio, waarvan driekwart lokale coverbands. Een klimaat waardoor een paar jaar geleden zelfs een tv-programma over Westfriese kermissen kon ontstaan. 
De opkomst van de house en de onvermijdelijke DJ's in de jaren negentig zorgen direct voor een vermindering  van een groot aantal podia. Het is de doodsteek voor de  lokale groepen, die hun omzet sterk zien teruglopen, hoewel de kermisbands zich nog altijd goed staande weten te houden tijdens de zomermaanden.
De laatste tijd lijkt er gelukkig weer een kentering op te treden. Hoewel DJ's nog steeds onverminderd populair blijven is er een trend gaande om bands weer een kans te geven. De vele zomerse popfestivals zorgen daarvoor, maar ook een prachtig initiatief zoals in Wervershoof, om gedurende een heel weekend alle lokale bands de ruimte te geven in de plaatselijke kroegen, is een bewijs dat we weer op de goede weg zijn.

Deze site kijkt nostalgisch terug naar de muzikanten uit de Kop van Noord-Holland, die in de laatste vijftig jaar onze podia bevolkten. Sommige brachten het tot lokale roem, andere tot regionale faam en enkele zelfs tot nationale waardering. 
Voor het koppop-team is ook de z.g. voorcafe-muziek belangrijk. Wij hechten net zoveel waarde aan een kermisband, amusementsduo- of trio als aan een pop/rock formatie. We zijn geen navelstaarders of Johnny the Selfkickers die vinden dat dit absoluut niet samenpast. Vandaar dat er een  bonte stoet aan muzikanten op Koppop aan u voorbij trekt. Veel plezier bij het surfen op deze site.

Namens de redactie, George Evers